رییس دانشگاه اچ‌اس‌ای روسیه؛

تحریم‌ها اقتصاد روسیه را قوی‌تر کرده‌ است

تحریم‌ها اقتصاد روسیه را قوی‌تر کرده‌ است
تحریم‌های غرب علیه مسکو که در پی درگیری‌های نظامی با اوکراین اعمال شده‌اند، باعث تقویت اقتصاد روسیه شده‌اند.
کد خبر : ۱۶۷۴۵۹

به گزارش ایبنا به نقل از راشاتودی، نیکیتا آنیسیموف، رییس دانشگاه اچ‌اس‌ای HSE روسیه، طی اظهاراتی در پارلمان این کشور تأکید کرد که تحریم‌های غرب علیه مسکو که در پی درگیری‌های نظامی با اوکراین اعمال شده‌اند، باعث تقویت اقتصاد روسیه شده‌اند.

آنیسیموف که به نمایندگی از اقتصاددانان این دانشگاه در جلسه پارلمان روسیه برای بررسی پیش‌نویس بودجه فدرال ۲۰۲۵-۲۰۲۷ سخن می‌گفت، اظهار داشت که تحریم‌ها عملاً به بازسازی اقتصاد این کشور کمک کرده‌اند.

به گفته این کارشناس، این موضوع منجر به "توقف وابستگی" روسیه به صادرات مواد خامی همچون نفت و گاز به عنوان منبع درآمد شده است؛ چیزی که دولت روسیه سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

 

وی افزود: در نتیجه، امروز، به دلیل شوک‌های خارجی و بازسازی سریع اقتصادمان، ما توانسته‌ایم به‌طور قابل توجهی وابستگی خود به صادرات مواد خام را کاهش دهیم. بنابراین، می‌توان گفت که تحریم‌ها تنها اقتصاد ما را قوی‌تر و مقاوم‌تر کرده‌اند.

موضوع موفقیت روسیه در کاهش وابستگی به درآمد‌های نفت و گاز در ماه ژوئن توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ مطرح شد.

وی اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش یافته و از کاهش ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۲، زمانی که این کشور برای اولین بار هدف تحریم‌های گسترده اقتصادی غرب قرار گرفت، به مسیر رشد بازگشته است.

بیشتر این رشد از صنایع غیرمرتبط با منابع طبیعی مانند تولید، ساخت و ساز، کشاورزی، تجارت، گردشگری و خدمات مالی حاصل شده است.

ماه گذشته، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۴ به رشد خود ادامه داده و رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال به ۴.۷ درصد رسیده است. سیلوانوف پیش‌بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال به ۳.۹ درصد خواهد رسید که از رقم سال ۲۰۲۳ بیشتر است.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر